Be om offert

Distributionslösningar för tidningar, brev och paket i hela Sverige!

010-175 16 00 | info@pointlogistik.se

Stark utveckling för leksaksbutiken som stängde för hovet

16 februari, 2022

Toysforever är en liten leksaksbutik i Kalmar som vuxit med kraft de senaste åren. Mellan 2019 och 2020 fördubblade bolaget sin omsättning och inget tyder på att tillväxten kommer att avstanna.

2016 ville Karolina göra något annat efter sin föräldraledighet. Hon har en bakgrund inom e-handel på Royal Design och ville starta e-handel själv inom leksaksbranschen.
– Det är svårt att få igång e-handel från noll och därför tog jag över en butik med ett sortiment som stämde med mina tankar, berättar Karolina, VD på Toysforever. Jag vill arbeta med leksaker som är hållbara, miljövänliga och som kan hjälpa barn att utvecklas. Paddingtons leksaker i Kalmar hade det sortimentet och en e-handel i liten skala.

Kommersiellt öppnar för hållbart

– Jag började med att ta in nya varumärken och utveckla e-handeln, fortsätter Karolina. 2019 flyttade vi in i större lokaler och byggde på med lager där vi nu har fullt med produkter. Snart öppnar vi en till butik där vi kommer sälja licensprodukter från Disney med flera och där vi också kommer ha ett ytterligare lager. Licensprodukter har inte samma hållbarhet som våra produkter av trä t ex men vi behöver möta efterfrågan för att växa. Nu tar vi in dem i en separat butik och med tiden vi blir större kommer vi kunna satsa ännu mer på de ekologiska produkter som vi brinner för. Det kommersiella öppnar för det hållbara.

Karolina är uppvuxen på landet med djurhållning och det är där hennes värderingar formats.
– Naturen har präglat mig, berättar hon. Jag gillar det enkla som varar under många år och tycker det är viktigt att vi tänker på miljön för framtiden.

Frihet ger framgång

Många kan uppleva det som en utmaning att arbeta fristående från kedjor men Karolina ser det som ett framgångskoncept.
– Det ger oss kontroll och det är roligare. Vi handplockar varor som inte redan är prispressade. Det är ingen idé att ta in en produkt som jag kan köpa i en annan leksaksbutik till ett lägre pris än mitt inköpspris. Eftersom vi gör allt själva har vi koll på alla led, inköp, marknadsföring, ekonomi och försäljning. Under pandemin har vi snabbt kunnat växla över till produkter som passat bättre t ex. När det gäller marknadsföring upplever vi det som svårt och kostsamt. Nu arbetar vi med det själva efter att ha prövat samarbeten med marknadsföringsbyråer. Vi vill helst se lösningar där vi ger kickback på faktisk försäljning.

Stängde för hovet

– Under pandemin har vi styrt om våra leveranser så att de går med Early Bird. Det har blivit mycket smidigare både för oss och för våra konsumenter. Vi har fått en enklare inlämning och våra kunder får paketen hela vägen hem till sin postlåda. Butiken har gjort sig kända i regionen och uppmärksammades av sommarölänningarna Nour El Refai och Henrik Schyffert i Nours Poddelipodd. Något som gav positivt utslag i försäljningen. Även hovet har hittat till Toysforever. En dag stängde vi butiken för att en av prinsessorna skulle kunna göra sina inköp i fred, berättar Karolina med stolthet.

Till ToysForever