“Vi betalar alla räkningar inom 10 dagar”
14 november, 2022
Det lyser av engagemang runt det strävsamma paret Stefan och Marie på Home By Sweden. Rummet fylls av glädje och energi när de berättar sin historia och delar med sig av sina funderingar. De har ett driv i företagande och att arbeta med både huvud och händer.
Som studenter i Blekinge såg Stefan och Marie behovet av att kunna få tag på studentlitteratur utan krångel. De började i liten skala, importerade och sålde på högskolan i Blekinge.
Efter studier fortsatte de sin verksamhet och öppnade fysisk bokhandel och importerade böcker åt bokhandlare i landet. När de såg sig som färdiga med bokverksamheten 20 år senare dök möjligheten upp att köpa ett konkursbos lager.
Dottern Sofie var drivande i köpet och familjen bestämde sig för att försöka få i gång verksamheten igen under samma varumärke, Home By Sweden
– Det var inte självklart, berättar Stefan med ett leende, vi hade omröstning där jag gav med mig efter stark påverkan från Marie och vår dotter. Nu jobbar vi med det här dag och natt.
Idag har de tagit verksamheten vidare och hittat bra samarbeten för att få fart på försäljningen. Verksamheten kom igång innan den egna hemsidan byggdes med försäljning via tidningars kundklubbar. Det har varit en hel del klurande och hårt arbete för att ta sig dit. En erfarenhet som gett dem många klara tankar kring sitt företagande.
– Vi är inte rädda för att testa, vi har haft många idéer men alla har vi inte genomfört, berättar Marie. Vi är heller inte rädda för att avsluta dem.
Sen den egna hemsidan byggdes har försäljningen snurrat på ännu mer.
– Idag har vi byggt upp en egen hemsida med handplockade produkter. Det är exklusiva inredningsprodukter i mellansegmentet, säger Marie.
– Vi samarbetar med leverantörer som kan erbjuda snabba leveranser, så vi kan minimera vårt behov av lager. Vi har också en princip när det gäller betalning av fakturor. Våra leverantörer ska känna sig trygga med oss så därför betalar vi alltid alla räkningar inom 10 dagar.
– Det är också toppen att kunna erbjuda hemleverans till våra kunders postlåda via Early Bird, fortsätter Marie. Vi har haft flera kunder som hört av sig och tackat oss för det. En tant ringde och sa: ”Kan du tänka dig, jag fick min beställning hem i brevlådan, jag vill bara säga tack!”